سه شنبه 1 خرداد  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ جنگل لفور کجاست | 10 جای دیدنی لفور (1402) + عکس

⚡ جنگل لفور کجاست | 10 جای دیدنی لفور (1402) + عکس

⚡ جنگل لفور کجاست | 10 جای دیدنی لفور (1402) + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
08 مرداد 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ جنگل لفور کجاست | 10 جای دیدنی لفور (1402) + عکس جهت اجاره و رزرو



  • لفور و دیدنی‌های آن :

لفور از دهستان‌های شمال ایران است که با وجود جنگل و دریاچه زیبای آن، بین گردشگران شهرت دارد. جنگل لفور قسمتی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران محسوب می‌شود که برای طبیعت‌گردی و تفریح از آن استفاده می‌شود. دریاچه و سد لفور نیز با زیبایی‌های منحصر به فرد خود، بهترین مکان برای دوری از هیاهوی شهر و قرارگیری در آرامش طبیعت هستند.

سد لفور

  • لفور کجاست؟

دهستان لفور که به آن لپور هم گفته می‌شود، از توابع شهرستان سوادکوه مازندران است و دور تا دور آن را جنگل‌های شیرگاه، جنگل‌های زیرآب، منطقه بابل‌کنار و ارتفاعات البرز احاطه کرده‌اند. این دهستان زیبا ۲۹ روستا دارد و دره‌ها، مناطق جنگلی و رودخانه‌های کوچک زیبایی در آن خواهید دید. منطقه سوادکوه از نظر اقامت دارای ویلا های جنگلی، کلبه های جنگلی و اقامتگاه های بوم گردی متنوعی است.
لفور با داشتن طبیعت زیبا، منحصر به فرد و خاصیت تفریحی آن، بهترین جا برای فاصله گرفتن از شلوغی شهر و تقویت جسم و ذهن، با قرارگیری در هوای پاک و طبیعتی آرامش‌بخش است.

جنگل لفور

  •  مسیر دسترسی به لفور :

فاصله تهران تا شیرگاه بیشتر از ۲۳۰ کیلومتر است و با طی سه ساعت می‌توان به لفور رسید. اگر از تهران به لفور می‌روید، باید از مسیر جاده فیروزکوه بگذرید و با عبور از پل ورسک به شیرگاه برسید. با عبور از پل سفید، جنگل لفور مشخص می‌شود. یکی از جاده‌ها از دل جنگل می‌گذرد و آن را به دو قسمت تقسیم می‌کند.  
لفور برای پایتخت‌نشینان، مردم شهرهای مختلف مازندران و اطراف آن، گزینه‌ای ایده‌آل برای گذراندن روزهای آخر هفته است. 

سد لفور

  • آب و هوای لفور :

آب و هوای لفور به علت موقعیت جغرافیایی آن، معتدل؛ اما متنوع است. قرارگیری مازندران در امتداد سواحل دریای خزر و احاطه شدن آن از جنوب با کوه‌های البرز، سبب اعتدال آب و هوا می‌شود. 
آب و هوای دریاچه لفور معتدل است و ترکیبی از ویژگی‌های ساحلی و کوهستانی است. آب و هوای اطراف دریاچه در فصل بهار مناسب است و دمای هوای آن در این فصل بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتیگراد متغیر است. سرسبزی منطقه و شکوفه‌های درختان مناظری زیبا و دلچسب را به نمایش می‌گذارند. 

سد لفور

لفور در ماه‌های تابستان گرم و مرطوب و دمای هوا در آن بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا در این فصل بالا است. در فصل پاییز هوای لفور خنک می‌شود و دما بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. 
طبیعت لفور در فصل پاییز، منظره‌ای زیبا و رنگارنگ را ایجاد می‌کند. این منطقه در زمستان سرد است. دمای هوا به‌ویژه در اطراف دریاچه لفور، به صفر درجه می‌رسد و ارتفاعات آن پر از برف می‌شود. 

جنگل لفور

  • بهترین زمان سفر به جنگل لفور :

طبیعت لفور در هرچهار فصل سال زیبا است؛ اما سرسبزی وصف‌ناشدنی طبیعت و دمای هوا در اردیبهشت تا اواخر تابستان، این محدوده از سال را به بهترین زمان برای سفر به لفور تبدیل می‌کند. 
بارندگی در فصل بهار در لفور زیاد است و آبشارها پرآب می‌شوند. طبیعت سرسبز و زیبای منطقه در این فصل بسیار جذاب و منحصر به فرد است. گردشگران زیادی در تعطیلات فصل تابستان به لفور سفر می‌کنند و از زیبایی‌های آن لذت می‌برند. 

سد لفور

  • جاذبه‌های دیدنی‌ طبیعت لفور :

1- جنگل‌های لفور :

جنگل‌های لفور بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران هستند که سابقه آنها به دوره ژوراسیک می‌رسد. جنگل‌های لفور هم در روزهای آفتابی سال و هم در روزهایی که هوا ابری و مه‌گرفته است، زیبایی‌های خاص خود را دارند.
 قدم زدن در این جنگل‌های خیال‌انگیز، تماشای درختان سربه فلک کشیده، نور خورشید که از لابه لای درخت‌ها به زمین می‌تابد و شبنم روی برگ‌ها به علاوه عطر گیاهان جنگلی، هر بیننده‌ای را غرق در لذت و حیرت می‌کند.  

دهستان لفور

جنگل لفور بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که گیاهان پهن برگ، درختان انجیلی برگ با چوب محکم در آنها دیده می‌شود که حدود ۲۵ متر ارتفاع دارند. حدود ۸۰ نوع گونه گیاهی از جمله درختان ازگیل، راش، ممرز، لیکی و ... در این جنگل مشاهده می‌شود که پوشش گیاهی متنوعی دارند. 
آب و هوای جنگل لفور خنک و سرد است و بارش‌های زیادی دارد. بارندگی در این فصل بسیار زیاد است و در آن آبشارها جان می‌گیرند و پرآب می‌شوند. در تابستان که هوا شرجی است، جنگل‌نوردی سخت می‌شود؛ اما با رسیدن به آب آبشارها و هوای خنک کنار آبشار، خستگی از تنتان بیرون می‌رود. 

جنگل لفور

طول مدت جنگل‌پیمایی در لفور، حدود دو ساعت است. عکاسی از مناظر زیبای جنگل تفریح سرگرم کننده و جذابی به نظر می‌آید. اگر قصد گشت و گذار در جنگل را دارید، حتما از راهنما کمک بگیرید که مسیر را گم نکنید و از زیبایی‌های جنگل، پوشش گیاهی و شناخت جاذبه‌های آن لذت بیشتری ببرید.

جنگل لفور

2- دریاچه و سد لفور :

دریاچه لفور از دیگر دیدنی‌های جذاب لفور است. دریاچه و سد لفور به نام‌های «سد البرز» و «سد صالحی» شناخته می‌شود. این سد با مواد طبیعی و سنگریزه ساخته شده است تا آلودگی کمتری ایجاد ‌کند. 
نوشیدن یک فنجان چای داغ در کنار دریاچه لفور و گوش دادن به صدای زیبای پرندگان، بسیار لذت‌بخش است و آرامش را برای هر گردشگری به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل مسافران زیادی اطراف لفور را جهت اقامت خود انتخاب می کنند.

سد لفور

دریاچه لفور از تلاقی رودهای اسکیلم، آذررود و کارسنگ تشکیل می‌شود که از ارتفاعات رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند. این سد خاکی بزرگ با ۷۲ متر ارتفاع، بخش‌های زیادی از شهرهای بابل، قائم‌شهر و بابلسر را آبیاری می‌کند. 

سد لفور

دریاچه لفور دارای ماهی‌های رنگارنگ و زیبایی است که طعم بسیار خوبی دارند. سرخ‌باله، ماهی سفید، ماهی زردپر از معروف‌ترین ماهی‌های این دریاچه هستند. 
اگر به شنا علاقه دارید، بهتر است آن را در کناره رودها و آبشارهای لفور دنبال کنید. برای حفظ اکوسیستم ماهی‌ها، شنا در دریاچه لفور امکان‌پذیر نیست و بهتر است به آن فکر نکنید؛ زیرا هیچ نجات غریقی برای نجات در آنجا نیست. 

سد لفور

3- هفت آبشار تیرکن :

هفت آبشار کوچک و بزرگ در غرب جنگل لفور است که به هفت آبشار تیرکن شهرت دارند. برای دسترسی به این آبشارها باید سه کیلومتر راه را که معادل دو ساعت پیاده‌روی است، طی کنید.

برای اقامت شبانه و اجاره ویلا و بوم گردی در نزدیکی هفت آبشار می توانید روستاهای تیرکن ، فرام لک ، ممرزکن را انتخاب کنید.

آبشار تیرکن

ارتفاع بلندترین آبشار این منطقه ۹ متر است و حوضچه آن در پایین‌دست قرار دارد. آب‌بازی در روزهای گرم تابستان، عکاسی و تماشای طبیعت بکر از زیبایی‌ها و تفریحات موجود در این منطقه است.

آبشار تیرکن

4- پارک جنگلی آذررود :

پارک جنگلی آذررود جزو جنگل‌های لفور است. این پارک امکاناتی رفاهی بسیار خوبی چون سرویس بهداشتی، آلاچیق و چادر دارد. پوشش گیاهی و جانوری این منطقه درختان راش، ازگیل، توسکا و جانورانی مانند مارمولک درختی، شغال و گراز است. 

پارک جنگلی آذررود

5- آبشار اسکلیم :

آبشار اسکلیم از جاذبه‌های جنگل سرسبز لفور است و برای دسترسی به آن باید جنگل را بپمایید. آین آبشار زیبای پلکانی آهکی است و آن را عروس آبشارهای سوادکوه نیز نامیده‌اند. دورتادور این آبشار با درختانی احاطه شده است که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

آبشار اسکلیم

6- پلنگ‌دره :

پلنگ‌دره از دیدنی‌های مشهور منطقه جنگلی لفور است و هرساله در فصل گرم گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. رودخانه‌ای زیبا در این منطقه است که مکانی مناسب برای آب بازی محسوب می‌شود. قرارگیری آبشار هشت متری پلنگ دره در انتهای رودخانه، جذابیت خاصی به مسیر آن داده است.  

آبشار اسکلیم

7- آبشار اسپی‌آر و جلسنگ :

آبشار اسپی‌آر و جلسنگ در سوادکوه شمالی و در منطقه لفور قرار دارند. عبور از بین جنگل‌های سر به فلک کشیده هیرکانی و تجربه سکوت و آرامش حاکم بر محیط، جذابیت خارق‌العاده‌ای دارد. برای رسیدن به این آبشار باید پیاده‌روی کنید. چشم‌انداز زیبای این آبشار ارزش پیاده‌روی و تحمل جنگل‌نوردی را دارد.

سد لفور

8- آبشار گزو :

آبشار گزو با ارتفاع ۴۸ متری به بلندترین آبشار ایران شهرت دارد. این آبشار در ۴۰ کیلومتری زیرآب سواد کوه است. فصل بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از آبشار گزو است. امام‌زاده گزو در نزدیکی آبشار قرار داد که می‌توانید از آن نیز بازدید کنید. حوضچه‌های پرورش ماهی در اطراف امام زاده قرار دارد که شاید بازدید از آنها برایتان جذاب باشد.

آبشار گزو

9- آبشار ترز سوادکوه :

آبشار ترز یکی دیگر از زیبایی‌های اطراف لفور است که با حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در شیبی ملایم به آن می‌رسید. رودخانه‌ای زیبا در طول مسیر قرار دارد که با طی آن به آبشار ترز می‌رسید. پل چوبی از دیگر بخش‌های جذاب رودخانه است که هیجان سفر را برای شما دوبرابر می‌کند. 

آبشار ترز

10- دریاچه شورمست :

دریاچه شورمست از زیبایی‌های لفور است. درختان سر به فلک کشیده اطراف دریاچه به همراه آب زلال آن، چشم‌انداز زیبایی به این منطقه می‌دهد. سطح آب دریاچه در بعضی از فصل‌ها بسیار کم می‌شود. بهتر است در فصل بهار به تماشای آبشار بروید که آب زیاد و طبیعت آن چشم‌نواز است. 

دریاچه شورمست

  • امکانات تفریحی لفور :

لفور امکانات تفریحی خاطره‌انگیزی دارد که طبق سلیقه و توانایی خود می‌توانید از آنها بهره ببرید و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید. تماشای طبیعت سرسبز و زیبا، ماهی‌گیری در آب‌ها، جنگل‌نوردی، عکاسی، کمپینگ و پیاده‌روی نمونه‌هایی از تفریحات لفور هستند.

سد لفور

ماهی‌گیری :

در دریاچه لفور امکانات ماهی‌گیری برای گردشگران وجود دارد. پس اگر به ماهی‌گیری علاقه دارید، این مکان برای شما مناسب است. صرف نهار با ماهی‌ای که خودتان صید کرده‌اید، لذت‌بخش و به یادماندنی خواهد بود. 

ماهی کباب در طبیعت

 پیاده‌روی در لفور :

سد لفور در بین مناظر خیره‌کننده جنگل، مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. قرارگیری این سد زیبا در میان درختان جنگل، مکانی جذاب برای پیاده‌روی و استراحت گردشگران به شمار می‌رود. 
گردشگران برای دست‌یابی به این جاذبه دیدنی، باید پیاده‌روی کنند. پیاده‌روی در میان جنگ و تماشای گیاهان و جانوران متنوع تجربه‌ای جذاب و به یادماندنی است. 

دهستان لفور

جنگل‌نوردی در جنگل لفور :

جنگل‌نوردی در لفور تجربه‌ای است که مشابه آن در جای دیگری وجود ندارد. تنفس در هوای پاک، شناخت جانوران و گیاهان متنوع، جاذبه‌های طبیعی، حس فوق‌العاده طبیعت، همه و همه از تجربیات جنگل‌نوردی است که جذابیت غیرقابل توصیفی دارد.

جنگل لفور

تجربه شکم‎گردی در لفور :

رستوران‌هایی که در کنار جاذبه‌های دیدنی لفور قرار دارند، بهترین جا برای صرف غذا و شکم‌گردی هستند. تعداد رستوران‌های لفور زیاد نیست؛ اما تجربه صرف غذاهای محلی در آن برای گردشگران سنتی پسند، جذابیت فراوانی دارد. غذاهای پرادویه شمال برای گردشگران اهل شکم‌گردی، لذیذ و خوشمزه است. 

سد لفور

کمپینگ :

کمپینگ در اطراف دریاچه لفور لذتی وصف‌ناشدنی دارد. اطراف این دریاچه زیبا دنج است و بهترین مکان برای کمپینگ محسوب می‌شود. تپه‌های بالای دریاچه، بهترین مکان برای پهن کردن بساط نهارهستند. 
چشم‌انداز دریاچه از بالای تپه‌ها، همانند الماسی درخشان به چشم می‌خورد. زیرسایه درختان نزدیک دریاچه نیز جای مناسبی برای پیک‌نیک است. نشستن در چند قدمی دریاچه نیز منظره‌ای زیبا و دلنشین را در مقابل چشم گردشگران نمایش می‌دهد. 

کمپینگ دهستان لفور

عکاسی :

سوژه‌های طبیعی بسیاری در لفور برای عکاسی وجود دارد که مناظر جنگل و دریاچه مهم‌ترین آنها هستند. علاوه بر این، ثبت لحظه‌های رویایی و خاطره‌انگیز به علاوه شکار لحظه‌هایی که طبیعت در زیباترین شکل ممکن خود قرار دارد.
 بهترین زمان برای عکاسی هنگام طلوع آفتاب و لحظات زیبای غروب است. به تصویر کشیدن آسمان پاک، درختان بلند قامت سبز در جنگل، طلیعه نور خورشید و زلالی آب دریاچه بسیار جذاب است.

عکاسی در طبیعت

تمرکز و مراقبه :

مراقبه و تمرکز در اطراف دریاچه، تفریحی است که اغلب گردشگرانی که به لفور می‌روند، از آن استقبال می‌کنند. رهایی ذهن و خیال و خالی شدن از دغدغه‌ها در فضایی آرام، زیبا، خلوت و بکر به همراه غرق شدن در آرامش، سلامتی روح و روان گردشگران را تضمین می‌کند.

سد لفور

  • رستوران‌های لفور :

رستوران‌های بسیاری در سوادکوه برای استفاده گردشگران وجود دارد؛ اما رستوران‌های زیر به لفور نزدیک‌تر هستند.

رستوران ماه و ماهی لفور :

آدرس : شهرستان سوادکوه، جاده بابل، جاده گنج افروز

رستوران ماه و ماهی لفور از رستوران‌های معروف شیرگاه است که در کنار رودخانه واقع شده است. برای رسیدن به این فضای زیبا باید از دل طبیعت گذر کنید. قرارگیری رستوران در دل طبیعت و در میان درختان سرسبز بر زیبایی آن افزوده است.
غذاهای رستوران کیفیت بسیار خوب و قیمت مناسبی دارند. رستوران داخل مجتمع است؛ اما آلاچیق‌هایی در بیرون آن قرار دارد که گردشگران از آن برای سرو غذا استفاده می‌کنند.

رستوران ماه و ماهی

رستوران نهالستان :

آدرس : مازندران، جاده تهران سوادکوه

رستوران نهالستان که در جنوب شیرگاه قرار دارد، هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب برای استفاده گردشگران باز است. این رستوران دیوارهایی شیشه‌ای دارد که طبیعت زیبای اطراف را به گردشگران نمایش می‌دهد. 
غذاهای رستوران کیفیت مطلوب و قیمت گرانی دارند. کیفیت خوب غذاها سبب می‌شود گردشگران بدون توجه به قیمت زیاد غذاها به آن مراجعه کنند؛ از این رو رستوران همیشه شلوغ است. غذاهای این رستوران اغلب گوشتی هستند و انواع کباب در آن سرو می‌شود. 

رستوران نهالستان

  • اقامت در لفور :

انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ویلاهای اجاره‌ای و کلبه‌های جنگلی در لفور وجود دارند که برای اقامت گردشگران آماده شده‌اند. این مکان‌های اقامتی جذاب در اطراف دیدنی‌های لفور هستند. 
اقامتگاه‌های بوم‌گردی اغلب در اطراف دریاچه و سد لفور هستند و کلبه‌های جنگلی نیز در دل جنگل زیبای لفور قرار دارند. تماشای چشم‌انداز دریاچه و سد لفور از این اقامتگاه‌ها  و تماشای جنگل از داخل کلبه‌های چوبی برای علاقه‌مندان به طبیعت خاطره‌ای رویایی را ثبت می‌کند. شما می‌توانید هریک از این مکان‌های اقامتی را طبق نیاز و سلیقه خود انتخاب کنید و لذت ببرید.

چشم انداز ویلا در لفور

کلبه‌های جنگلی لفور حال و هوایی سنتی دارند. صاحبان کلبه‌ها با غذاهایی خوشمزه از گردشگران پذیرایی می‌کنند. برای اقامت در کلبه‌ها می توانید از سایت های رزواسیون معتبر، کلبه را برای مدت زمانی که می‌خواهید در آنجا بمانید، اجاره کنید. 
برپایی کمپینگ در کنار دریاچه، برای کسانی که استراحت شبانه در فضای باز را دوست دارند، گزینه مناسبی است. اطراف سد لفور و جنگل آذررود بهترین مکان برای برپایی کمپینگ است. آتش روشن کردن در شب و لذت بردن از دورهمی‌های شبانه، خاطره جذابی را برایتان رقم می‌زند. 
اگر اقامت در دل طبیعت با سلیقه‌تان جور نبود، به سوادکوه بروید و از ویلا ها و اقامتگاه های بوم گردی جنگلی  استفاده کنید. 

چشم انداز ویلا در لفور

  • امکانات دریاچه و جنگل لفور :

وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه های جنگلی که در اطراف دریاچه لفور، نباید شما را به این اشتباه بیندازد که خیال کنید دریاچه لفور امکانات خوبی دارد. اطراف دریاچه کاملا بکر است و هیچ سرویس بهداشتی در این مکان موجود نیست. برای استفاده از سرویس بهداشتی باید به روستا بروید.
جنگل لفور نیز امکانات زیادی ندارد. در جنگل، اتاقک‌های سرویس بهداشتی وجود دارند؛ اما در گوشه کنار جنگل پراکنده هستند. اگر نیاز به خرید مواد غذایی یا هرچیز دیگری داشتید، بهتر است نیازتان را از روستاهای اطراف برطرف کنید و سپس به دریاچه و جنگل بروید. 

جنگل لفور

  • تجهیزات لازم برای گشت و گذار در لفور

برای ماندن در شب و طی مسیر حواستان به اطراف باشد. نشانه‌گذاری مسیر جنگل یا استفاده از جی‌پی اس در چنین مواقعی کمک کننده است. برای احتیاط، با کسی که مسیر را خوب می‌شناسد راهی جنگل شوید. 

  •     همراه داشتن لباس گرم در فصل‌های سرد
  •    کفش اسپورت برای پیاده روی
  •    کرم ضد آفتاب
  •     کلاه آفتاب گیر
  •    آب آشامیدنی
  •    کیسه زباله
  •   غذای سبک
  •    مدارک شناسایی
  •    جعبه کمک‌های اولیه
  •    مقداری پول نقد

پیش از سفر به جنگل و دریاچه لفور بهتر است بدانید گونه‌های متنوعی از جانوران مانند خرس، گرگ، روباه، شغال و ... در این جنگل زندگی می‌کنند. در مسیر رفتن به جنگل، ممکن است با هرکدام از این حیوانات برخورد کنید؛ پس بهتر است از قبل پیش‌بینی آن را بکنید و تنها به جنگل نروید. 
استفاده از راهنما و همراه داشتن تجهیزات برای گذر از مسیرهای سخت و پیچیده، به شما کمک می‌کند که سفری راحت و کم‌خطر را پشت سر گذاشته و از لحظه لحظه سفرتان لذت ببرید.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ